Kantoormeubilair kopen of huren

Kantoormeubilair kopen, huren of leasen? Wat is slim?

Betaalt u liever in één keer voor gloednieuw kantoormeubilair of wilt u liever de kosten over een langere periode verspreiden? Heeft u maar tijdelijk kantoormeubilair nodig of wilt u het langdurig gebruiken? Kortom, kantoormeubilair kopen, huren of leasen: wat is de beste keuze?

Eerst leggen we in het kort graag de verschillen uit. Als u kantoormeubilair koopt, dan betaalt u de volledige aankoopwaarde vooraf in één keer en bent u de eigenaar van het meubilair. Als u meubilair leased, dan wordt u pas aan het eind van de leaseperiode eigenaar van de meubelen. U betaalt gedurende de gehele leaseperiode een vast laag bedrag. Het voordeel van leasen is dat u de kosten verspreidt over een langere periode, echter er komt wel rente bij. U heeft in het begin daarom de beschikking over meer geld op uw rekening, waardoor u het geld kunt investeren. Stel, u pakt een hoger rendement dan de rente, dan is leasen op lange termijn voordeliger dan kopen.

Dan is er nog de optie om kantoormeubilair te huren. Hierbij wordt u geen eigenaar van de meubelen. Aan het eind van de huurperiode moet het meubilair weer terug naar de eigenaar/verhuurder, in dit geval Rocor. Daarnaast bestaat er tevens de mogelijkheid om gebruikte meubelen te huren, waardoor de kosten vaak lager uitvallen.

Wanneer kantoormeubilair kopen?

Kopen is vertrouwd. We zien dat veel ondernemers het liefst iets in één keer betalen. “Dan ben ik er van af”, horen we vaak als argument. Als het economisch goed gaat, zien we dat meer klanten kiezen voor kopen. De winst kan hierdoor iets worden verlaagd, waardoor een bedrijf minder belasting betaalt. Ook bedrijven met flinke buffers betalen graag meubilair in één keer.

Wanneer kantoormeubilair leasen?

Wilt u gloednieuwe meubelen in uw kantoor, maar wilt u de investeringskosten spreiden? Kies er dan voor om kantoormeubelen te leasen. U betaalt dan een vast bedrag per maand. Dit maakt het eenvoudiger om te budgetteren. Leasen is steeds vaker een interessante optie, aangezien de rente momenteel laag is. U bespaart hiermee in één keer duizenden tot tienduizenden euro’s. Natuurlijk betaalt u dit bedrag wel op langere termijn, maar daar merkt u dan vaak minder van. Er is op korte termijn meer liquiditeit beschikbaar voor uw core-business. Dit werkkapitaal kunt u gebruiken voor andere investeringen.

Na de leaseperiode zijn de meubelen van u. U kunt het gebruikte  meubilair retourneren, verkopen of houden. Stel, u verkoopt het meubilair, dan kunt u weer een nieuwe leaseconstructie starten. Overigens kunt u altijd in de tussentijd uw leasecontract aanpassen. Als uw bedrijf hard groeit, dan kunnen wij ons voorstellen dat er regelmatig extra stoelen of bureaus nodig zijn.

Wanneer kantoormeubilair huren?

Heeft u tijdelijk kantoormeubilair nodig, dan kan huren verstandig zijn. Stel, u heeft tijdelijk meer personeel, dan is huren een aantrekkelijke optie. Na de piek halen we de stoelen en tafels op. U wordt dus volledig ontzorgd. Ook tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis zagen we een toename van huurders. Veel mensen werkten thuis en daarom regelden werkgevers kantoormeubilair. Huren is interessant tot een periode van maximaal één jaar. Bent u van plan om kantoormeubelen langer dan één jaar te huren? Dan is leasen of kopen vaak voordeliger.

Laat u adviseren!

De specialisten van Rocor helpen u graag bij het maken van een keuze. Laat ons weten welke kantoormeubelen u nodig heeft. Wil je nieuw meubilair of gebruikt meubilair? Welke periode? En wilt u eigenaar worden van de meubels? We gebruiken een rekenmodel om snel te berekenen wat de meest interessante optie is: leasen, kopen of huren. Neem contact met ons op.

Copyright 2024 Rocor Kantoorintichting N.V. | Ontwikkeling: VisualMasters

×

De showroom is open op afspraak

Maak een afspraak via het contactformulier, per e-mail via info@rocor.be of bel +32 (0)3 – 213 78 78.

Maak een afspraak